PROGRAM BERKHATAN BERAMAI RAMAI
Program berkhatan beramai ramai atas usaha Ahli Jawatan Kuasa Masjid Jamek Kg.Ranggu bersama KRT Kg.Ranggu yang telah diadakan di Masjid Jamek Kg.Ranggu pada 09 Disember 2019. Atas usaha murni ini seramai 25 orang kanak kanak telah mengambil bahagian berkhatan. Aktiviti berkhatan ini memang sentiasa diadakan saban tahun , lebih lebih lagi ianya mendapat sokongan daripada penduduk kampung. Program ini diadakan sempena cuti persekolahan dimana kanak kanak yang belum berkhatan akan mengambil bahagian dalam program ini.
Program ini sentiasa mendapat perhatian daripada YB.Datuk Hj.Nizam DSP AB Titingan ADUN N.56 Apas merangkap Ketua Parti Pribumi Bersatu Malaysia Bahagian Tawau , yang mana sejak dulu lagi beliau sentiasa memberikan sokongan dan hadir bersama rombongan beliau seterusnya merasmikan Program ini.
Kehadiran YB.Datuk Hj.Nizam DSP AB Titingan disambut oleh Pengerusi KRT Kg.Ranggu Encik Yusof bin Hj.Ahmad bersama Tuan Hj.Md.Zain Ahmad Pengerusi AJK Masjid Jamek Kg.Ranggu.
Perkara ini sabit menerusi arahan Nabi Muhammad SAW yang bermaksud: Abu Hurairah daripada Nabi SAW bersabda:
"Lima perkara fitrah manusia iaitu berkhatan, istihdad, cabut bulu ketiak, potong misai dan memotong kuku." (al-Bukhari)
Berdasarkan hadis di atas, Mazhab Shafie menegaskan bahawa amalan berkhatan adalah wajib bagi kaum lelaki dan wanita. Keengganan berbuat demikian akan menyebabkan mereka berdosa kerana telah melanggar kewajipan yang disyariatkan Islam dari zaman Nabi Ibrahim lagi. Selain Nabi Ibrahim ia juga turut menjadi syariat Nabi Muhammad SAW.
Firman Allah SWT dalam Surah al-Nahl ayat 123 yang bermaksud:
"Kemudian Kami wahyukan kepada mu (wahai Muhammad): hendaklah engkau menurut agama Nabi Ibrahim, yang berdiri teguh di atas jalan yang benar dan tiadalah ia dari orang-orang musyrik."
Turut diriwayatkan juga bahawa Nabi Ibrahim pernah berkhatan ketika usia Baginda 80 tahun. Sabda Nabi SAW yang bermaksud,
"Nabi Ibrahim berkhatan di suatu tempat yang bernama al-Qaddum (terdapat riwayat menjelaskan ia bermaksud alat untuk berkhatan) dan ketika itu Baginda berusia 80 tahun." (Riwayat al-Bukhari)
Meskipun begitu, tidak dinafikan terdapat juga mazhab fiqah yang berpendapat amalan berkhatan ini hanya dikategorikan sebagai sunat dan tidak sampai ke tahap wajib seperti mana yang dijelaskan oleh Mazhab Shafie. Asas kepada pandangan ini ialah hadis Nabi SAW yang bermaksud: "Berkhatan adalah sunah bagi golongan lelaki dan kemuliaan bagi wanita." (Musnad Imam Ahmad)
Bagaimanapun, pandangan tersebut tidak boleh diguna pakai di negara ini memandangkan Malaysia adalah sebuah negara yang mengamalkan prinsip Mazhab Shafie. Atas dasar itu, mewajibkan amalan berkhatan ke atas semua umat Islam sama ada lelaki mahupun wanita adalah sangat wajar. Ini kerana ia sejajar dengan sunnah rasul, selain itu ia juga sangat menepati kehendak perubatan yang sememangnya memelihara kesihatan umat Islam daripada sebarang penyakit kelamin dan seumpamanya.
Dalan Ucapan YB.Datuk Hj.Nizam DSP AB Titingan , beliau memberitahu bahawa cara berkhatan pada zaman teknologi kini tidak lagi membebankan kanak kanak dengan rasa kesakitan berbeza dengan yang sebelum ini. Di Malaysia berkhatan telah menjadi suatu perkara yang wajib dilakukan kerana kita adalah penganut Mazhab Shafie dimana ianya adalah wajib dilakukan.
Disabitkan dalam kitab Sahih Al-Bukhari bahawa Nabi Ibrahim as berkhatan sewaktu berusia 80 tahun. Anjuran berkhatan dalam Islam ialah penerusan tradisi beliau. Namun, terdapat perbezaan pendapat di kalangan ulama mengenai hukumnya.
Imam Malik, Syafii, Ahmad, AlSya'bi dan Al-Auza'i berpendapat bahaw ia wajib. Imam Malik menyatakan sesiapa yang tidak berkhatan tidak layak menjadi imam dan kesaksiannya ditolak.
Imam Abu Hanifah, Hasan AlBasri dan Ibn Qudamah berpendapat bahawa ia sunat bagi kaum lelaki dan mulia bagi wanita. Pokoknya, amalan berkhatan perlu ditegakkan kerana ia antara syiar Islam. Ada ulama menolak amalan berkhatan bagi wanita berdalilkan kisah yang diriwayatkan Um 'Atiyyah ra bahawa wanita di Madinah berkhatan tetapi Nabi saw kemudian melarangnya kerana tidak berkhatan baik untuk kesihatan dan lebih disukai suami. (Riwayat Abu Daud). Sebaliknya, golongan yang membenarkan khatan bagi wanita berhujah dengan hadis Um Habibah yang mengendalikan khidmat khatan bagi wanita. Pada suatu hari, Nabi saw menziarahi Um Habibah dan mendapati pisau di tangannya. Nabi saw lalu bertanya bagi memastikan pisau itu digunakan untuk berkhatan.
Um Habibah bertanya: "Apakah ia (khatan) haram untuk wanita?"
Nabi saw menjawab: "Bahkan ia halal." Baginda lalu bersabda: "Wahai wanita Ansar, berkhatanlah kamu tetapi janganlah melampau dalam memotongnya." (Riwayat AlBaihaqi).
Terdapat perbincangan di kalangan ulama apakah orang lanjut usia perlu berkhatan. Kitab Al-Mughni oleh Ibn Qudamah meriwayatkan bahawa Imam Ahmad pernah ditanya apakah seorang lelaki yang memeluk agama Islam ketika usia dewasa perlu berkhatan. Imam Ahmad menjawab: "Aku lebih suka jika dia berbuat demikian kerana Nabi Ibrahim as melakukannya." Segolongan orang berpendapat berkhatan hanya adat sesetengah kaum dan ia bukan suatu ibadah. Oleh itu, mereka menolaknya. Bagi menjawab keraguan ini, kita boleh tinjau beberapa kajian saintifik yang membuktikan manfaat berkhatan bagi menyokong amalan yang sudah lama diamalkan majoriti masyarakat Islam.
YB.Datuk Hj.Nizam sempat beramah mesra dengan kanak kanak yang mengambil bahagian berkhatan. Beliau dengan murah hati telah menyampaikan sagu hati kepada kanak kanak yang mengambil bahagian dalam Program Berkhatan Beramai ramai di Masjid Jamek , Kg.Ranggu.
Upacara berkhatan bagi kanak-kanak lelaki lebih meriah berbanding upacara berkhatan untuk kanak-kanak perempuan. Walaubagaimanapun, kemeriahan sesuatu majlis itu bergantung kepada kemampuan dan kehendak seseorang serta kebiasaan masyarakat setempat. Dulu majlis kenduri sempena berkhatan selalunya dibuat serentak dengan majlis perkahwinan. Ini untuk menjimatkan belanja dan kerja. Telah menjadi satu kebiasaan bagi masyarakat Melayu menjalankan upacara berkhatan secara beramai-ramai, iaitu 2-10 orang yang terdiri daripada kaum keluarga ataupun saudara-mara. Namun sekarang ini ianya dijadikan suatu Program bagi memudahkan anak anak mendapat perkhidmatan berkhatan dan pasti nya beramai ramai mencapai 25 ke 30 orang .
Suatu ketika dulu , pada sebelah petang atau malam sebelumnya, kanak-kanak tersebut akan dimandikan, diandam dan dipakaikan dengan pakaian baru. Satu hidangan khas disediakan oleh keluarga kanak-kanak yang hendak dikhatankan itu. Kanak-kanak tersebut akan diberi layanan istimewa semasa makan adap-adapan itu. Kini berkhatan boleh dilakukan di klinik kerajaan atau klinik swasta.
KEBAIKAN BERKHATAN
Islam menuntut supaya umatnya berkhatan kerana ia mempunyai beberapa kelebihan yang tidak akan diperolehi mereka yang tidak berkhatan. Kebaikan dan kelebihan berkhatan dapat dilihat dari dua aspek, iaitu dari aspek kesihatan dan dari aspek keagamaan.
Dari aspek kesihatan terdapat tiga kelebihannya.
1. Menjauhkan tebiat kencing malam.
2. Mendatangkan kebersihan.
3. Mengawasi kesihatan.
Dari aspek keagamaan pula ada empat kelebihannya.
1. Untuk membezakan orang Islam dengan penganut agama lain.
2. Sebagai ikrar patuh kepada arahan-Nya dan tunduk di bawah hukum dan kekuasaan-Nya.
3. Berkhatan adalah induk kepada fitrah, syiar Islam dan sebagai lambang syariah.
4. Menyumpurnakan tuntutan syarak.
Kanak kanak ini sedang menunggu giliran untuk berkhatan
Sebagai menghargai kehadiran YB.Datuk Hj.Nizam ke Program Berkhatan Beramai ramai di Masjid Jamek Kg.Ranggu pihak penganjur tidak lupa untuk menyampaikan cenderakenangan yang disampaikan oleh Pengerusi Masjid Jamek Kg.Ranggu Tuan Hj.Md.Zain Ahmad
Yang Berhormat Datuk Hj.Nizam dan rombongan nya dibawa melawat ke ruang berkhatan dimana salah seorang peserta sedang menjalani prosedur berkhatan. Dunia semakin canggih dimana kanak kanak tiada lagi rasa gementar dan takut kerana proses yang berjalan tidak menyakitkan dan semuanya berjalan dengan mudah tidak memakan masa yang lama.
Di Majlis ini juga YB.Datuk Hj.Nizam menyampaikan sumbangan wang tunai kepada KAFA Kg.Ranggu yang diterima oleh Guru KAFA Ustazah Sharifah untuk membeli buku keperluan KAFA tersebut.
Turut hadir di Program ini Puan Hjh.Rosmah binti Wading Pegawai Perpaduan Daerah Tawau , En.Kamarudin bin Salahudin Ketua Kg.Ranggu , Tuan Hj.Mahmud Sakti Naib Ketua Bahagian Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tawau ( Bersatu ) , En.Tony Taha AJK Bahagian Bersatu Tawau , Hj.Kee Jamal Kee Sulaiman AJK Bahagian Bersatu Tawau , En.Lika Hj.Marzuki AJK Bersatu Tawau , En.Basir Hj.Yahya AJK Bersatu Tawau dan En.Zulkifli Hamid AJK Bersatu Tawau dan Hjh.Kee Salmah Kee Yusof Bendahari Masjid Jamek Kg.Ranggu .
Dalam satu hadis dinyatakan, salah satu sebab manusia di azab di alam barzakh adalah tidak membersihkan kotoran dengan betul selepas membuang air kecil.
Perkara itu ada dinyatakan dalam satu hadis daripada Saidina Ibnu Abbas RA yang meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW pernah melewati kawasan perkuburan di Madinah atau Makkah.
Lalu Baginda mendengar suara dua orang yang sedang diazab di dalam kubur. Nabi SAW bersabda bermaksud: “Kedua-duanya sedang diazab, tidaklah kedua-duanya diazab disebabkan perkara yang besar.”’
Kemudian Baginda bersabda, “Yang pertama (diazab) kerana tidak bersih dari kencingnya dan yang lain kerana suka ke sana sini dengan tujuan adu domba.”
Lalu Baginda menyuruh supaya diambil pelepah (tamar) dan membelah ia kepada dua bahagian.
Kemudian Baginda meletakkan di atas setiap satu bahagian pada kedua-dua kubur. Baginda ditanya, “Wahai Rasulullah, mengapakah tuan melakukan sebegini?
Baginda menjawab: “Mudah-mudahan kedua-duanya ini diringankan daripada (azab kubur) selama kedua-dua pelepah ini masih basah.” (Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
end
No comments:
Post a Comment